Energijos taupymas

 

 

Energijos taupymas pramonės įrengimuose

 

Eksploatavimo išlaidas mažinti ir tuo pačiu aplinką tausoti yra kiekvieno sumanaus technikos specialisto, konstruktoriaus ir įmonės savininko tikslas.

Lenze siūlo tris elektros energijos efektyvesnio panaudojimo kelius:

1.Protingai panaudoti elektros energiją

Įrengimų pavarų optimaliam paskaičiavimui Lenze siūlo naudoti specialią programinę įrangą Drive Solution Designer, kuri atlieka reikalingo galingumo, sukimo momento, linijinio greičio, inercijos momento ir kt. matematinius skaičiavimus. Šioje daugiakalbėje programoje įvertinta ir Lenze inžinierių praktinė patirtis. Su DSD galima modeliuoti pavarų naudojamą galingumą priklausomai nuo ciklų skaičiaus ir išorinių jėgų. DSD suteikia greitą ir teisingą atsakymą.

Kiekviename gamybos procese cikliškai kinta naudojamo galingumo poreikis. Siekiant padidinti efektyvumą, variklio galingumas turi prisitaikyti prie kintančio galios poreikio. Geriausiai tam tinka dažnio keitiklis. Dažnai transportavimo įrengimuose (transporteriai, šnekai ir k.t.) yra dideli galingumo poreikio svyravymai, todėl Lenze rekomenduoja naudoti dažnio keitiklius, kurie paims iš tinklo elektros energijos tiek kiek šiuo metu reikia. Ventiliatoriuose ir siurbliuose srauto reguliavimui pakeitus sklendes į dažnio keitiklius galima sutaupyti net iki 60% elektros energijos.

2.Naudoti pavaras su aukštu naudingumo koeficientu

Šiuo metu dažniausiai naudojami standartinai  trifaziai elektros varikliai. Standartinė efektyvumo klasė dabar žymima IE1 , kuri nuo  2011 metų birželio mėnesio naujuose pritaikymuose nebus leidžiama naudoti. Lenze jau dabar siūlo aukšto efektyvumo klasės IE2 variklius. Greitai pasirodys ir aukščiausios efektyvumo klasės IE3 elektros varikliai.

Šiuolaikinis dažnio keitiklis valdymo elektronikai maitinti naudoja tik apie 15W. Be to atsiranda galinio laipsnio nuostoliai, kurie priklauso nuo variklio srovės. Dar galingumo nuostoliams įtakos turi pasirinktas taktinis dažnis. Šiuolaikiniai dažnio keitikliai turi naudingumo koeficientą nuo 94% iki 97%.

Panaudojus reguliuojamoms pavaroms sinchroninius servo variklius vietoje asinchroninių galima sumažinti elektros energijos sąnaudas net iki 30%. Tai pasiekiama dėl sinchroninių servo variklių konstrukcinių ypatybių - pastovių magnetų.

Didelį efektą galima pasiekti pakeitus sliekinius ar panašaus veikimo principo motoreduktorius į kūginių-cilindrinių krumpliaračių motoreduktorius. Lenze konstruktoriai specialiai tam sukūrė seriją GKR, kuri turi daug konstrukcinių matmenų, būdingų tik sliekiniams reduktoriams. Žinia, kad sliekinio motoreduktoriaus naudingumo koeficientas tiesiogiai priklauso nuo perdavimo santykio, o kūginių-cilindrinių motoreduktorių pastovus: 1 laipsnio 98%, 2 laipsnių 96%, 3 laipsnių 94%. Pavyzdys: Lenze GKR serijos motoreduktorius su perdavimu i=59,630 turi sukimo momentą 99Nm su 0,25kW elektros varikliu, o sliekinis motoreduktorius su i=60,000 su 0.37kW varikliu tik 88Nm. Taigi, 0,12kW yra naudojama slieko ir panašių detalių trinčiai nugalėti. Tą patvirtina ir išsiskirianti darbo metu šiluma. Taigi, iš pradžių pigus sliekinis  motoreduktorius jau po pusės metų tampa brangiu.

3.Panaudoti grįžtamą stabdymo energiją ir jos gražinimo į tinklą modulius

Dažniausiai dažnio keitiklis negrąžina elektros enegijos į tinklą. Tam tikslui Lenze siūlo maitinimo-energijos grąžinimo į tinklą modulius.Šių modulių panaudojimas yra ekonomiškai tikslingas, kai  galingumas viršyja 5kW. Jų pagalba energijos perteklius gražinamas į elektros tinklą. Pavarų sistemoje, kurioje yra keletas dažnio keitiklių ar servo keitiklių valdančių elektros variklius skirtingais režimais, tikslinga juos sujungti DC šyna. Jos pagalba grįžtanti energija nuo vieno variklio (stabdomo) yra paskirstoma ir užmaitinamas kitas variklis (įsibėgėjantis). Šiuo metu iš tinklo nenaudojama elektros energija.

ErP direktyva